Varför hemsida?

Varför är det viktigt att synas digitalt, och vad är speciellt med en hemsida?

Vi är experter på hemsidor, varför är det viktigt?

Din hemsida är din kommunikation ut mot dina kunder. Ändå saknar nästan hälften av småföretagare en egen hemsida, varför det? Man kanske tror att det inte skulle öka försäljningen, inte driva in nya kunder, eller kanske att det räcker med en Facebook- eller Instagramsida? Samtidigt så visar det sig att i princip alla införskaffar sig sin information genom att googla (96% av svenska befolkningen enligt Svenskarna och internet 2019). Tänk dig själv om du ska anlita en hantverkare, köpa en produkt eller besöka en ny plats. Vanligtvis söker vi då efter information som oftast leder oss till en hemsida med kontaktuppgifter, recensioner, eller på något sätt mer information om vad vi söker.

Så.. Varför är det viktigt för er att vara digitalt synliga?

alvaro-serrano--kr8XPYuSI8-unsplash

Nya affärsmöjligheter
- Din hemsida blir en extra säljare!

Hemsidan blir ditt företags extra säljare och talesperson, som alltid finns tillgänglig för att svara på era kunders frågor och synliggör era produkter eller tjänster. Det bästa är att hemsidan aldrig behöver sova, ta lunchraster eller semester. Du syns dygnets alla timmar, året runt och tillåter kunderna att komma till dig.

Du kommer ihåg vad vi skrev tidigare om “Lokal anknytning, obegränsad exponering”? Detsamma gäller såklart din nya hemsida! Hemsidan tillåter dig att exponera dig på helt nya nivåer. Var, när och hur som helst kan dina kunder läsa mer om just ditt företag, produkter och tjänster!

photo-1516321497487-e288fb19713f

Marknadsföring

- Vilka är ni?

Hemsidan är ett sätt att uttrycka sig. Genom att ni har möjligheten att sprida information om er, kan kunder lära känna er på ett helt nytt sätt. Det ger er möjligheten att profilera er på det sättet som passar er bäst. Era färger, era bilder och er berättelse ger kunden större anledning att välja just era tjänster och produkter.

Tack vare sökmotorer kan innehåller även få ordentlig exponering och leda till nya affärsmöjligheter!

Namnlöst-1

Kundrelationer
- Visa att ni bryr er!

Hemsidan är ditt sätt att kommunicera med befintliga och nya kunder. Har ni ett fint erbjudande, rabatterade priser eller vill visa upp avklarade projekt? Hemsidan tillåter er att visa upp recensioner och tidigare projekt, vilket kan övertyga nya kunder att välja just er. 

Är ni speciellt stolta över ett uppdrag? Har ni många nöjda kunder? Visa världen!

william-iven-gcsNOsPEXfs-unsplash

Varumärke
- Ni äger ert varumärke

Hemsidan blir ett verktyg för er att ta kontrollen. Vad händer idag när kunder googlar ert företag? Företag diskuteras, recenseras, betygsätts och ifrågasätts på nätet oavsett man vill eller inte. Det sker öppet på sociala medier, forum och sökmotorer. Genom att inte ha en hemsida överger du makten över ditt varumärke till dessa diskussioner. 

Kunden förväntar sig samma kvalitet på företagets hemsida som på resten av företaget. Därför är det viktigt att inte rassla ihop något, utan lägg hellre lite tid och kärlek på hemsidan så att ni representeras på bästa sätt!

Namnlöst-1

Framtidssäkring
- När den fysiska världen blir digital

Hemsidan blir ett verktyg som kompletterar er verksamhet.  Reflektera själv hur ofta du och folk i din omgivning tar upp mobilen för att hitta en vägbeskrivning, läsa nyheter eller snabbt kommunicera med omvärlden. Vad vi än tycker om det, så går det inte att undvika att den digitala världen integreras mer och mer i den fysiska världen. Detsamma gäller hur vi handlar varor och tjänster. Du som saknar nätbutik eller hemsida riskerar snabbt att bli irrelevant i en värld där alla tar för givet att ditt företag finns tillgängligt digitalt.

photo-1562577309-4932fdd64cd1

Sociala medier
- Det är en bra början, men..

Hemsidan är navet för din digitala kommunikation. Absolut är det en bra start att finnas på en Facebooksida eller Instagram, dock löper du en stor risk att enbart kommunicera med samma instängda grupp. Problemet med sociala medier är att dess exponeringsmöjligheter har begränsats stort sedan ungefär 2012 när man gjorde om bakomliggande algoritmer. En hemsida drivs inte av samma problematik. 

Sociala medier kan vara ett bra komplement till hemsidan! Det är även möjligt att integrera dem, så att när du gör ett Facebookinlägg så syns det även på hemsidan.

 

Har du en fråga eller vill veta mer?

Fredrik hjälper er med er digitala resa!
Han har tidigare haft många omfattande kommunikationsroller med fokus på digital marknadsföring!